Všeobecné informácie

Mestská mobilita na celom svete
V Európe majú automobily zostať za hranicami miest, Ázia vsádza na lotériu a India zase na trojkolky

  • Do roku 2050 bude minimálne 70 percent obyvateľstva žiť v mestách[1]
  • Počet obyvateľov na vidieku sa do roku 2050 zníži na 2,8 miliardy[2]
  • Do roku 2030 má na celom svete vzniknúť 41 mega-miest[3]

    Európa: Automobily by mali zostať za hranicami miest
    Dopravná zápcha ako finančné zaťaženie: V roku 2025 budú dopravné zápchy v európskych veľkomestách spôsobovať náklady vo výške 208 miliárd eur ročne.[4] A možno budú dokonca ešte vyššie, pretože do roku 2050 má žiť viac než 82 percent Európanov v mestách.[5]

    Bicykel na prvom mieste: Obyvatelia Amsterdamu prejdú každý deň minimálne 2 milióny kilometrov na bicykli. To zodpovedá 60-tim percentám všetkých jázd v centre mesta.[6] Bicykel je rozšíreným dopravným prostriedkom aj v Kodani, kde do práce alebo školy jazdí na bicykli každý deň až 45 percent obyvateľov.[7]

    Obmedzenia vjazdu: Ekologická známka v Nemecku, mestské mýto v Londýne a Miláne alebo zákazy vjazdu pre staršie vozidlá v Paríži. Desiatky európskych metropol obmedzujú dopravu vo svojich centrách.

    Severná Amerika: Dopravné zápchy pohlcujú viac než 120 miliárd dolárov ročne
    Viac automobilov než vodičov: V roku 2003 po prvýkrát presiahol v USA počet registrovaných vozidiel počet osôb s vodičským preukazom.[8]

    Dopravná zápcha ako finančné zaťaženie: V USA trávia vodiči v desiatich mestách s najvyššou hustotu dopravy približne 42 hodín ročne v dopravných zápchach. Motoristi tak prídu o 121 miliárd dolárov, a to najmä kvôli strate času a zbytočne použitému palivu.[9]

    Spoločné cestovanie automobilom: Za účelom zníženia hustoty dopravy v USA boli už v roku 1961 vytvorené jazdné pruhy pre vozidlá obsadené viacerými osobami. Dnes táto sieť zahŕňa 5 000 kilometrov diaľníc.[10] Jazdné pruhy „High Occupancy Vehicle“ alebo „Carpool Lanes“ môžu využívať iba vozidlá, v ktorých sedia dve, tri alebo viac osôb.

    Japonsko: Najskôr parkovacie miesto, až potom automobil
    Slimačie tempo: Priemerná rýchlosť automobilov v Tokiu je 15 kilometrov za hodinu.[11] A aj napriek faktu, že diaľnice v Tokiu pokrývajú viac než 22 tisíc kilometrov a bicykle majú 14-percentný podiel na doprave, má toto mesto len 11,6 kilometrov cyklotrás a cyklistických pruhov.[12]

    Problémy s parkovaním: V Japonsku je 61 miliónov registrovaných vozidiel a príliš málo parkovacích miest.[13] V mestách ako napríklad Tokio si môže kúpiť auto len zákazník, ktorý preukáže, že má pre vozidlo aj parkovacie mesto.

    Miniatúrne automobily: Jedným z nápadov ako optimalizovať dopravu, jezavedenie novej triedy vozidiel, tzv. „Kei cars“. Tieto automobily sú kratšie než 3,40 metra a majú motor so zdvižným objemom nižším než 0,66 litra.

    Čína: Lotéria o registračnú známku
    Dopravná záťaž: Na konci roku 2015 jazdilo po čínskych cestách celkom 279 miliónov motorových vozidiel, z toho až 172 miliónov boli automobily.[14]

    Koľajnice: Čínska vláda intenzívne podporuje električkovú dopravu. Tá má v Pekingu, v meste s desiatimi miliónmi cestujúcich denne, podiel už 44 percent.

    Lotéria: Šanghaj vydáva každý mesiac len 9 000 nových registračných značiek.[15] Jej získanie môže v závislosti od mestskej štvrte stáť až 8 000 čínskych jüanov, čo je viac než 10 000 eur.[16] Registračné značky sú často predávané v dražbách najvyššej ponuke.

    India: Na dvoch alebo troch kolesách smerom k modernej mobilite
    Rast: Viac než 40 miest v Indii má v súčasnosti už vyše jeden milión obyvateľov.[17] S 15 miliónovým ročným prírastkom obyvateľov vykazuje India najrýchlejší rast na svete.[18]

    Jednostopové vozidlá: Na indických cestách jazdí približne 125 miliónov jednostopových vozidiel, čo predstavuje 70 percent všetkých využívaných vozidiel v tejto krajine.[19]

    Priekopník: Mestu Ahmedabad sa podarilo obmedziť motorizovanú dopravu vďaka optimalizácii a investíciám do dopravnej infraštruktúry. V súčasnosti tu ľudia využívajú hromadnú dopravu alebo nemotorizované dopravné prostriedky až na 58 percent svojich ciest.[20]

    Latinská Amerika: Lanová dráha miesto rýchlostných komunikácií
    Lanová dráha (1): V centrách chaotických miest v Južnej Amerike neprestávajú lanové dráhy zaznamenávať nevídaný rozmach. Lanové (vzdušné) dráhy vyžadujú menej miesta a stoja desaťkrát menej než metro alebo rýchlostné komunikácie.

    Lanová dráha (2): V roku 2016 bola slávnostne uvedená prvá mestská lanová dráha v Mexiku. Kabíny lanovej dráhy nahrádzajú niekoľko tisíc malých autobusov. Pred Mexikom realizovali projekt „cesty vo vzduchu“ aj krajiny ako Kolumbia, Bolívia, Brazília a Venezuela.

    Lanová dráha (3): Medzi La Paz, hlavným mestom Bolívie, a susedným mestom El Alto stojí najdlhšia mestská lanová dráha na svete, ktorá meria 10 kilometrov. Cestujúci ušetria jazdou až jednu hodinu a zároveň bojujú proti znečisťovaniu životného prostredia. Do roku 2019 má byť sieť lanových dráh rozšírená na 30 kilometrov.

    Kontakt pro novináře:
    Florian Flaig
    Tel.: +49 711 811-6282

    Mobility Solutions je najväčšou obchodnou oblasťou Bosch Group. Jej predaj za rok 2016 dosiahol čiastku 43,9 miliardy eur, čo zodpovedá podielu 60 % na celkových tržbách skupiny. Vďaka tomu je Bosch Group jedným z najväčších dodávateľov automobilového priemyslu. Mobility Solutions ponúka mimoriadne kompetencie v troch hlavných oblastiach mobility – automatizácia, elektrifikácia a sieťové prepojenie – a svojím zákazníkom ponúka riešenia mobility založené na celostnom prístupe. Medzi hlavné obchodné oblasti patria: vstrekovacia technika a vedľajšie agregáty pre spaľovacie motory, rozmanité riešenia pre elektrifikáciu pohonu, bezpečnostné systémy pre automobily, asistenčné systémy a funkcie pre automatizovanú jazdu, technika pre užívateľsky prívetivé informačné a zábavné systémy a komunikácia presahujúca rámec vozidla, servisné koncepty, ako i technika a služby pre obchod s motorovými vozidlami. Bosch priniesol dôležité inovácie v automobilovej technike, napríklad elektronické ovládanie motoru, stabilizačný systém ESP alebo systém priameho vstrekovania nafty common rail.

    Bosch Group je vedúcim medzinárodným dodávateľom technológií a služieb. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva približne 390 000 zamestnancov (stav k 31. 12. 2016). Tržby firmy za rok 2016 dosiahli hodnotu 73,1 miliardy eur. Činnosť Bosch Group sa člení do štyroch obchodných oblastí: Mobility Solutions, Priemyselná technika, Spotrebný tovar a Energetika a technika budov. Ako popredná spoločnosť v oblasti Internetu vecí, Bosch ponúka inovatívne riešenia pre inteligentné domácnosti, inteligentné mestá, prepojenú mobilitu a prepojený priemysel. Využíva svoje znalosti senzorových technológií, softvéru a služieb, taktiež svoj vlastný IoT cloud k tomu, aby zákazníkom ponúkol prepojené riešenia naprieč oblasťami – a to z jediného zdroja. Strategickým cieľom Bosch Group je prinášať inovácie pre prepojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celom svete vďaka výrobkom a službám, ktoré sú inovatívne a vzbudzujú nadšenie. Stručne povedané, Bosch vytvára technológie, ktoré sú „Stvorené pre život“. Bosch Group zahŕňa spoločnosť Robert Bosch GmbH a viac ako 450 dcérskych a regionálnych spoločností vo vyše 60 krajinách sveta. Po započítaní predajných a servisných partnerov pokrýva globálna vývojárska, výrobná a obchodná sieť spoločnosti Bosch takmer všetky krajiny. Základom pre ďalší rast firmy je jej sila inovácií. Bosch v oblasti výskumu a vývoja zamestnáva 59 000 ľudí v 120 lokalitách po celom svete.

    Viac informácií na www.bosch.com, www.bosch.sk, www.iot.bosch.com, press.bosch.sk, twitter.com/BoschPresse.



    Zoznam zdrojov:

    [1] Viď: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York (OSN, Perspektívy svetovej urbanizácie – revízia z roku 2014), str. 7
    [2] Viď: Bundeszentrale für Politische Bildung, 2010 (Spolková centrála pre politické vzdelávanie), http://www.bpb.de/nachschlagen/zahlen-und-fakten/globalisierung/52705/verstaedterung
    [3] Viď: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York (OSN, Perspektívy svetovej urbanizácie – revízia z roku 2014), str. 14
    [4] Viď: INRIX Roadway Analytics, 2016 (Analýza dopravných ciest INRIX), http://inrix.com/press-releases/48-milliarden-euro-so-viel-kosten-deutschlands-kritischste-verkehrsbrennpunkte-bis-2025/
    [5] Viď: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York (OSN, Perspektívy svetovej urbanizácie – revízia z roku 2014), str. 7
    [6] Viď: Štúdia XEROX „Urbane Mobilität für alle“ (Mestská mobilita pre všetkých), str. 20
    [7] Viď: Bosch Mobility Trend Report EU (Správa Bosch o trendoch v mobilite), str. 70
    [8] Viď: Zeitschrift Luxemburg, 2010, http://www.zeitschrift-luxemburg.de/united-states-of-automobiles-kultur-und-geschlecht-der-mobilitat/
    [9] Viď: Štúdia XEROX „Freie Fahrt für Ihre Stadt“ (Plynulá doprava pre vaše mesto), str. 2
    [10] Viď: U.S. Department of Transportation – Federal Highway Administration, 2010, (Ministerstvo dopravy USA – Správa federálnej diaľničnej siete) https://ops.fhwa.dot.gov/freewaymgmt/faq.htm#faq7
    [11] Viď: Bretzke, W., 2014 Nachhaltige Logistik - Zukunftsfähige Netzwerk- und Prozessmodelle (Trvalo udržateľná logistika – Perspektívne sieťové a procesné modely), str. 141
    [12] Viď: Tokyo Statistical Yearbook, 2009, (Tokijská štatistická ročenka) http://www.toukei.metro.tokyo.jp/tnenkan/2009/tn09q3e004.htm a Passenger Transport Mode - Shares in World Cities, 2011 (Podiel osobnej prepravy vo svetových veľkomestách), str. 69
    [13] Viď: Statistika „Pkw-Bestand in Japan in den Jahren 1970 bis 2015“ (Počty osobných automobilov v Japonsku v rokoch 1970 až 2015), https://de.statista.com/statistik/daten/studie/280869/umfrage/pkw-bestand-in-japan/
    [14] Viď: China Observer, 2016, http://www.china-observer.de/index.php/2016/01/27/279-millionen-kraftfahrzeuge-in-china/
    [15] Viď: Focus Online, 2015, http://www.focus.de/auto/automessen/shanghai-autoshow-2015-automarkt-china-der-grosse-auto-boom-in-china-ist-vorbei-wie-geht-es-weiter_id_4618601.html
    [16] Viď: Focus Online, 2015, http://www.focus.de/auto/automessen/shanghai-autoshow-2015-automarkt-china-der-grosse-auto-boom-in-china-ist-vorbei-wie-geht-es-weiter_id_4618601.html
    [17] Viď: Census of India 2011, Provisional Population Totals (predbežné údaje o celkovom počte obyvateľov), 2011, http://censusindia.gov.in/2011-prov-results/PPT_2.html
    [18] Viď: Holtbrügge/ Friedmann, Geschäftserfolg in Indien – Strategien für den vielfältigen Markt der Welt (Obchodný úspech v Indii – Stratégie pre rozmanitý trh), str. 9
    [19] Viď: Tlačové oddelenie Bosch, 2016, http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/de/eines-von-millionen-78976.html
    [20] Viď: Štúdia MAN „What Cities want“ (Čo veľkomestá chcú), str. 8

    PI 9723 - júl 2017

    Tlačová informácia v nemčine (DE) Tlačová informácia v angličtine (EN)

    *)  Obrázky vo formáte JPEG otvorené v prehliadači môžu byť uložené na pevný disk stlačením pravého tlačítka myši na ploche obrázku a výberom "Uložiť obrázok ako...", popr. "Save Image as".


  • Skok na vrchol stránkyna začiatok